Het afronden van de eerste fase van het Personal Project: Doel vaststellen, research question en actieplan opstellen, onderzoek doen en succescriteria m.b.t. het product opstellen. Zo mogelijk starten leerlingen al met het maken van het product.
De week is opgebouwd uit korte workshops en tijd om individueel aan de slag te gaan. Gedurende de hele week is er begeleiding aanwezig die de leerlingen kan helpen met het proces. Daarnaast is er ook een aantal activiteiten om te ontspannen zoals muziek maken of cupcakes versieren.
Het Personal Project is een van de verplichte onderdelen voor het afronden van MYP 4. Leerlingen kiezen zelf een onderwerp dat hen aanspreekt.
Havo 4 – Ardennen
Wanneer
14 tot en met 17 oktober 2019
Overnachting
Tijdens de werkweek overnachten we 1 nacht in een groepsaccommodatie, 1 nacht in een tentenkamp en voor de liefhebbers 1 nacht in een bivak. Leerlingen die dat liever niet doen slapen waarschijnlijk nog een nacht in een tent.
Vervoer
Bus van en naar Ardennen
Doel
Havo 4 is een mengelmoes van leerlingen uit allerlei klassen/jaarlagen welke zich moeten gaan voorbereiden op het eindexamen. De ervaring leert dat het waardevol is dat deze groep elkaar snel leert kennen en respectvol met elkaar omgaat. Om dit te bevorderen hebben we een programma samengesteld waarin samenwerking en doorzettingsvermogen belangrijke eigenschappen zijn. We verwachten dat hierdoor sneller een eenheid ontstaat binnen de groep, waarbij niemand wordt buitengesloten. Dit bevordert het leergedrag en de sfeer in de resterende 1,5 jaar die hen nog rest.
Overige informatie
De faciliteiten zijn basic. We werken samen met de jongerenreisorganisatie www.rhmbuitensport.nl die veel ervaring heeft met grote survivalgroepen. De leerlingen worden door 9 sportieve docenten begeleid en overdag is er extra begeleiding vanuit RHMbuitensport.
Het eten wordt geheel verzorgd op de eerste lunch na. Leerlingen bereiden zelf de avondmaaltijden en eten wat de pot schaft. Uiteraard mogen ze snacks meenemen van thuis. Mocht het wenselijk zijn eigen maaltijden mee te nemen vanwege bijvoorbeeld een glutenvrij dieet, dan is dit uiteraard geen probleem. Leerlingen mogen geen energydrank meenemen.
Deze reis draait om respect voor elkaar en het opbouwen van vriendschappen. Dit betekent automatisch dat er van leerlingen wordt verwacht dat ze zich verantwoordelijk gedragen. De leerlingen die zich niet aan de afspraken houden, zullen op eigen kosten naar huis worden gestuurd.
De reis is niet gekoppeld aan bepaalde vakken danwel opdrachten.
Het meenemen van kostbare zaken is op eigen risico en raden we af. Zaken kunnen gemakkelijk vochtig worden danwel kwijtraken of stuk gaan tijdens de activiteiten.
Link met curriculum
Er is geen link met een specifiek vak.
Vwo 5 – Leipzig
Wanneer
14 tot en met 17 oktober 2019
Vervoer
Bus naar en van Leipzig. Deze bus blijft bij ons gedurende de hele reis.
Doel
Het hoofddoel van de werkweek is dat de leerlingen, na een uitvoerige lessenserie bij verschillende vakken, een beter beeld krijgen van het leven onder een totalitair regime.
Programma in hoofdlijnen
In Leipzig gaan we ons verdiepen in de val van het IJzeren Gordijn. Leerlingen bezoeken diverse musea, waaronder de voormalige Stasi-Bunker vlakbij Leipzig en de Stasi-archieven. Ook bezoeken ze een museum dat past bij hun profiel. Er is ook ruimte voor sportieve activiteiten en voor het bekijken van de binnenstad.
Link met curriculum
Een link is er met de vakken Nederlands, geschiedenis en Spaans. Er worden cijfers gegeven aan de leerlingen voor deeltoetsen die over de werkweek gaan. Als leerlingen alleen Nederlands hebben (en geen geschiedenis en/of Spaans), dan krijgen ze alleen voor dat vak een cijfer.
Havo 5 en Vwo 6 – Profielwerkstukweek op school
Wanneer
14 tot en met 17 oktober 2019
Documenten
Doel
Leerlingen werken aan hun profielwerkstuk. Aan het eind van de week leveren zij de eerste versie in.
Programma in hoofdlijnen
Op maandag starten de leerlingen met een aantal workshops, daarna werken zij in hun duo’s of individueel aan hun eigen profielwerkstuk. Gedurende de hele week is er begeleiding aanwezig die de leerlingen kan helpen met vragen. Op vrijdag leveren de leerlingen hun eerste versie in.